Habil ve Kabil

Habil ve Kabil,İlk Peygamber olan Hz. Adem’in oğulları.

Habil ve Kabil’in Hikayesi – Kısaca

Tanrı’ya kurban kesmişlerdi. Birininki kabul olundu, ötekininki kabul olunmadı. Kurbanı kabul edilmeyen Kabil, kardeşi Habil’e «seni mutlaka öldüreceğim» dedi. O da «Tanrı inananların kurbanını kabul eder.

Habil ve KabilBeni öldürmek için elini uzatırsan ben karşı koymayacağım, çünkü Tanrı’dan korkarım» diye karşılık verdi. Çünkü öldüren hem kendi, hem de öldürdüğü kimsenin günahını yüklenmiş olacaktı.

Habil’in «Benim günahımı ve kendininkini üzerine alarak cehennemlik olasın» demesi Kabil’i etkilemedi, kardeşini öldürdü.

İkiz oldukları söylenen Kabil’in kız kardeşinin adı Aklime, Kabil’den iki yaş küçük olan Habil’in kız kardeşinin adı da Labuda idi. Yahudi kaynaklarındaki bazı söylentilere göre Kabil cennette, Habil de yeryüzünde iken doğmuştu.

Adem, kardeşlerin kendi ikizleriyle değil, öteki kardeşin ikiziyle evlenmelerini emretmişti. Kabil ise, ötekinden daha güzel olduğu için kendi ikiziyle evlenmek istiyordu.

Habil ve Kabil Efsanesi

Bunun üzerine Tanrı’ya kurban kesilmişti. Başka bir söylenti ise: Habil bir huri, Kabil bir cin ile evlenecekti. Kurbanının kabul edilmemesine öfkelenen Kabil, yirmi yaşındaki kardeşini öldürdü. Cesedi yırtıcı hayvanlardan korumak için gömdü, ölüleri gömme geleneği bu alaydan kalmadır.

Lyon’daki Saint-Martin d’Ainay kilisesinin (XII. yy.) sütun başlığı «Habil’i öldüren Kabil» tasvirlerinin en eskisi ve en tanınmışı olarak anılır.

Floransa’daki San Zeno kapısının bronz alçak kabartmalarından birinde de aynı konu canlandırılır. Saint – Savin – Sur-Gartempe’in frensklerinden birinde Kabil bir hâle ile görünür. Böylece hâle hem kötülüğün, hem de iyiliğin timsali olmaktadır.

İspanya’da Tarragona katedralinin çevresindeki sütun başlığı Kahiri, Habil’i kıskanan bir çocuk olarak kardeşini emzirmekte olan annesinin kucağından çekmeye yeltenirken gösterir. Pisa’daki Campo Santo’da ölümün Zaferi XVI. yy. freskinde Habil’in iskeletinin yanında Secundus natus Abel primus mortuus (Habil, ikinci oğul, ilk ölü) ve Kabilinkinin yanında ise Primus natus Kain, primus Homicida (Kabil, ilk oğul, ilk öldürüren) kitabe vardır. XV. yy.’da Van Eyck (Kuzunun Tapınışı) sonra Floransa katedralinin (Cennet Kapısı»nda Ghiberti, Tekvin’deki bu menkıbeden ilham aldılar.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir