Jean Baptiste Lully Kimdir,Hayatı | Biyografi |

Jean Baptiste Lully Kimdir Birkaç yıl Matmazel de Montpensier’nin hizmetinde müzik görevlisi olarak bulundu; daha sonra Louis XIV’ün çevresine girdi.

Jean Baptiste Lully Hayatı

Kral gençti, dansa düşkündü, Lully’yi dans arkadaşı seçti ve «Küçük Kemanlar» orkestrasının başına geçirdi.

Jean Baptiste LullyLully bir yandan da Metru, Roberday, Gigault gibi orgcularla çalışıyor, müzik dağarcığını doldurmağa bakıyordu.

Ayrıca 1657’ye kadar birçok baleye emeği geçti.

Bundan sonra bale müziği hazırlama görevi ona verildi: Alcidiane (1658), Alaylı Şakalar, Sabırsızlık, Mevsimler, Sanatlar ve 1671’de Moliere ile Balelerin Balesi’ni besteledi.

1661’de sarayın müzik işleri yönetmen yardımcılığına getirildi.

Fransız vatandaşlığına geçmek istedi, isteği yerine getirildi; 1662’de Madeleine Lambert ile evlendi, altı çocuğu oldu.

1664-1670 arasında konuları birbirine bağlı komedi – balelere ve Moliere’in pastorallerine müzik yazdı: Zorla Evlenme Le Mariage Force) [1664]; L’Amour Medecin (Sevda Hekim) [1665]; La Pastorale Comique (Gülünç Çobanlama) [1667]; Le Sicilien (SicilyalI) [1667]; Le Grand Divertissement Royal (Büyük Saray Eğlencesi) [1668]; George Dandin, bir pastoralden meydana gelen, İtalyanca sözlerini kendisinin yazdığı Mösyö de Pourceaugnac (1669) ve Kibarlık Budalası (Le Bourgenois Gentilhomme) [1670]; Krallık Müzik akademisinin iflâs etmesi üstüne Perrin’in imtiyazını satın alan Lully, kurumu genişleterek işletmeye başladı; durumunun sıkışık olması yüzünden eski eserlerinden derlediği Les Fetes de l’Amour et de Bacchus (Aşk ve Bacchus Şenlikleri) adlı oyunla perdesini açtı (1672).

Quinault’yu librettocu olarak yanına aldı ve 1673’te Cadmus ve Hermione’yi başanyla temsil ettirdi; bu eser, fransız operası denmeğe hak kazanan ilk operadır.

Ertesi yıl Alceste i verdi; Lully’nin ve Quinanult’nun düşmanları, eseri düşürmek için yuhaladılarsa da operanın başarı kazanmasını engelleyemediler.

Lully yılda bir opera yazmaya başladı: Thesee (Theseus) [1675]; Atys (1676); isis (1677); Psyche (1678); Bellerophone (1679); Proserpine (1680); balerinlerin ilk defa sahneye çıktıkları Aşkın Zaferi (1681); konusunu Louis XIV ün verdiği Perse (Perseus) [1682]; çok beğenildiği için «halk operası» denen Phaiton (1683); Amadis (1684); bestecinin en iyi operası olarak kabul ettiği Roland (1685); Armide («Kadınların Operası», 1686); Akis ve Gala te a (1687).

Lully’nin dinî müziği daha çok, büyük ses freskle ri halinde işlenmiştir: Miserere (1664), Te Deum (1677), Dies İrae, De Profundis, Quare Fremuerunt yapı bakımından sağlam, yazı bakımından oklukça basittir; bu şekilde günün zevkine uyarak sözlerin daha kolay anlaşılmasını sağlamak istemiştir.

Lully’nin etkisi, büyük oldu; eserleri bütün Avrupa’da yüz yılı aşkın bir süre oynandı; Fransa’da İtalyan operasının sonu gelince, fransız operasını bütün milletlerin benimseyeceği temeller üstüne oturttu.

Ünlü uvertürleriyle modern senfoniye yolaçtı; fransız keman okulunu yarattı, birinci sınıf bir sahneye koyucu, değerli bir orkestra yöneticisi, eşsiz bir yönetmendi.

Oğlu louis, besteci (Paris 1664 – 1734), kardeşi Jean – Louis ile bestelediği Zephiros ve Flora adlı eserini Opera’da temsil ettirdi (1688); öbür kardeşi Jean -Baptiste ile Orpheus ve Eurydike operasını yazdı; aynı opera çeşitli dallar altında (HerküVün Zaferi; Alcides’in ölümü) 1744’e kadar tekrar tekrar temsil edildi.

jean Baptiste, besteci (Paris 1665 – 1743), öncekinin küçük kardeşi; Aklın Aşka Zaferi (1696) adlı bir pastoral besteledi.

1696’da elde ettiği Saray Müzik işleri başkan yardımcılığını 1719’da Colin de Blamont’a bıraktı.

— Jean louis, besteci (Paris 1667 – 1688), öncekilerin en küçük kardeşi; babasının bütün görevleri ona kaldı. Kardeşi Louis ile Zephyros ve Flora’mn müziğini yazdı.

Venüs, Apollon ve Daphnis divertimentosunun bestecisi olduğu söylenir.

Bir cevap yazın