Medeia – Mitoloji,Kimdir,Efsanesi

Medeia – Mitoloji Argonaut’lar devrinde efsanevi büyücü kadın, önceleri iyi bir peri ve Argonaut’ların koruyucusu olan Medeia daha sonraki geleneklerde kötü büyüler yapan zalim bir rahibe olarak gönderildi.

Kolkhis kralı Aietes’in kızı olan Medeia, Jason’a tutuldu ve onu babasına karşı korudu, sonra kendisine büyücülük sanatı ile ilgili öğütlerle sevgi iksirleri sundu ve Argonaut’larla birlikte kaçtı.

Peşini kovalayanlara vakit kaybettirmek amacıyla erkek kardeşi Apsyrtos’u öldürdü, kol ve bacaklarını keserek denize attı.

Evlendiği İason ile birlikte İolkos’a gelince kayınpederi Aison’u parçaladı ve kendisini kaynatmak suretiyle gençleştirdi.

Lason’un düşmanı olan Pelias’a da kendisini gençleştirmeye söz verdi, fakat bu sözünü tutmayarak onu da öldürdü.

Bu cinayetten sonra İason ile Medeia Korinthos’a kaçtılar. Burada kralın kızı Krensa’yı (veya Glanke’yi) seven lason» Medeia’yı terk etti.

Medeia da bunun üzerine iason’dan olan çocuklarını öldürdü ve Atina’ya kaçtı. Burada belki de kral Aigeus ile evlendi ve Theseus’u zehirlemeğe çalıştı. Muhtemelen Herakles’in ruhi hastalığını da tedavi etti.

Bunlardan başka daha birçok değişik serüven Medeia’ya mal edilirdi, öyle görünüyor ki, Argonaut’larınki ile birleştirilen Korinthos efsanesinin ayrı bir menşei vardır ve bu şehrin eski kültlerine bağlanır.

Medeia efsanesî şairler için de bir ilham kaynağı oldu. Bunlar arasında Yunanistan’da Rodoslu Apollonios ve aralarında eserleri günümüze kadar gelen Euripides’in de bulunduğu birçok trajedi yazarı, Roma’da Ennius, Attius ve Ovidius’un dramlarıyla.

Seneca’nın oyunları

yenilerden Corneille (1635), Longepierre (1694), Legouve (1854), C. Mendes (1898) v.b.’nin trajedileri sayılabilir. Ayrıca çağdaş yazarlardan, i.Anouilh (1946) ile amerikalı Robinson Joffers, H. R. Lenormand’ın Asİe (Asya) [1931] adlı eserin aktardığı eski temayı yeniden işlediler.

Bir cevap yazın