Gaspare Spontini | Biyografi |
Gaspare Spontini İtalyan bestecisi (Maiolati, Ancona 1774-1851).
1793’te Napoli’de Turchini konservatuvarında N. Sala ve G. Tritto’dan ders gördü, az sonra oradan ayrıldı ve yazdığı «fars»ları Roma, Napoli, Floransa, Venedik, Palermo’da başarıyla temsil ettirdi.
1803’ten sonra Paris’e yerleşti, opera-buffaları ile Milton adlı opera seria’sını oynattı; bu arada, Gluck’un ve romantik bestecilerin müziğini öğrenmeye çalıştı.
İmparatoriçe Josephine’in desteğiyle 1807’de İmparatorluk Müzik akademisinde La Vestale (Vesta Rahibesi) operasını temsil ettirdi; kendisine büyük bir ün kazandıran bu operayı Ferdinand Cortez (1809) izledi.
Spontini, bu iki eserini sağlam bir yapı anlayışıyla, havalar, recitativolar kullanarak, zengin bir orkestralamaya uyarlayarak işledi.
1810-1812 Arasında Paris’te Opera-İtalien’i yönetti, Celeste Erard ile evlendi.
Louis XVIII. tarafından tekrar Opera-İtalien’in başına getirildi ve Sarayın besteciliğine getirildi.
Pelage ou la Roi de la Paix (Pelagius veya Barış Kralı), Les Dieux Rivaux (Rakip Tanrılar) operalarını, A. Salieri’nin Danaie’si için «Baccanale»yi bu sırada besteledi.
Olyntpie adlı operasının başarısızlığa uğraması üzerine Paris’ten ayrıldı, Berlin’e gitti, Friedrich-Wilhelm III’ün sarayına besteci ve müzik genel yönetmeni oldu.
Olympia operasını başarıyla temsil ettirdi.
Sonra Lalla Rookh (1822) [sonradan Nuramhal oder des Rosenfest von Kaschmir (Nuramhal veya Keşmir’de Gül Şenliği) adını aldı], Alcidor (1825) ve Agnes von Hohenstaufen (1829) adlı operaları besteledi.
Milliyetçi Prusyalılarla çatıştı ve görevini bıraktı.
Don Giovanni’nin temsilinden (1841) sonra da tiyatrodan ayrıldı, Paris’e yerleşti.
Hayatının son günlerini doğduğu Maiolati şehrinde tamamladı.
1839’da, İtalya’da, dini müziğin yenilenmesini papa ve krallara kabul ettirmek için açılan kampanyayı destekledi.