Gian Lorenzo Bernini Kimdir,Hayatı | Heykeltraş Biyografi|
Gian Lorenzo Bernini Kimdir İtalyan mimarı, heykeltıraşı ve ressamı (Napoli 1598-Roma 1680).
Gian Lorenzo Bernini Hayatı
Babası Pietro’nun yanında yetişti.
On beş yaşında iken yaptığı Davut Calut’u öldürürken (Villa Borghese) adlı heykelle olağanüstü ustalığını gösterdi.
Urbanus VIII (1623) adıyla papa olan kardinal Barberini, Bernini’yi hizmetine aldı.
Sanatçı, ondan sonraki papalar tarafından da el üstünde tutuldu.
Bütün önemli yapı ve anıt işleriyle görevlendirilerek, Roma’ya bugünkü görünüşünü kazandırdı.
Heykeltıraş ve dekoratör olarak yaptığı ilk eserler arasında San Pietro tavanlığı (baldakin) yer alır (1624).
Bu eser, bütünü ve burmalı bronz sütunlarıyle, yeni sanatın tipik bir örneğidir.
Bernini, San Pietro katedralinin şahın süslemelerinde çalıştı, vaiz kürsüsünü (1657) ve bazilika önündeki dört sıra dorik sütunlu çift revakı yaptı (1656-1665).
Canlı sahneler ve değişik etkili anıtlar yapmaya meraklıydı.
Onun bu özelliği, Barberini sarayı yakınında (Tritone) ve Navona meydanında (Quattro Fiumi, 1647-1652) yaptığı çeşmelerde açıkça göze çarpar.
1658’de S. Andrea al Quirinale kilisesini yaptı.
Aynı yıl, küçük Castelgandolfo kilisesine başladı.
Mimar olarak, ayrıca Barberini sarayında çalıştı (1629) ve Montecitorio sarayının planlarını yaptı (1650). Heykeltıraş olarak.
Apollon ve Daphne ve Proserpina’nın Kaçırılırı (1619, Villa Borghese) gibi kompozisyonlardan sonra, ünlü büstler (Scipion Borghese, 1622), anıtsal heykeller (San Longino, Vatikan) ve mezarlar yarattı (Urbanus VIII’in mezarı, 1642-1647; Alexander VII’nin mezarı, 1671’-den sonra).
Ayrıca, Santa Maria della Vittoria kilisesinin Cornaro kapellasında Azize Teresa’nın Vecdi (1644-1654) adlı ünlü heykel grubunu yaptı.
Bu eser, barok sanattaki aşırılığın izlerini taşımakla beraber, ifade zenginliği ve dramatik yoğunluk bakımından üstün bir değere ulaşır.
Sanatçı, anıtsal ve dekoratif barokun kurucusu olarak, çoşkunluğu ve cüreti ile bütün bir döneme yön vermiştir.
1665’te, Louis XIV ve Colbert’in ısrarıyla Fransa’ya gitti, Louvre sarayının cephesini yapmakla görevlendirildi.
Kral, projeleri beğenmedi ve sarayda klasik üslup ağır bastı. Bu bakımdan, Bemini’nin Paris’e gidişi, fransız sanat tarihinde bir dönüm noktası oldu.
Roma’ya dönmeden önce kralın büstünü yaptı (Versailles müzesi); Louis XIV’ün Atlı Heykelini Roma’da tamamladı; bu şaheser beğenilmedi, Girardon tarafından Marcus Curtius’un heykeli şekline sokuldu.
Chantelou, büyük sanatçmın Fransa’daki günlerini Journal de Voyage du Bernin en France (Bernini’nin Fransa Gezisi Notları) adı altında yayınladı (1883-1885).