Hakkında Bilgi

Hakkında Bilgi,Ansiklopedik Bilgi

Biyografi

Kaptanzade Ali Rıza Bey Kimdir,Hayatı | Biyografi |

kaptanzade ali rıza bey besteleri,kaptanzade ali rıza bey şarkıları,kaptanzade ali rıza bey kimdir,kaptanzade ali rıza bey eserleri,Kaptanzade Ali Rıza Bey Kimdir,(1881-1934)- Besteci, sâzende ve aktör.

Kaptanzade Ali Rıza Bey Hayatı

İstanbul’da doğdu.

Mecidiye Kruvazörü süvarisi Miralay Mehmed Bey’in oğludur.

1895 yılında kanun çalmaya başladı.

Piyano da öğrendi.

Bir ara Karagöz oynattı.

1908 yılında aktör oldu.

Bir süre İstanbul gümrüğünde Estimatör’lük (kıymet takdirciliği) ve sonra da Orozdibak (Ömer Efendi) müessesesiyle diğer bazı ticârethânelerin komisyonculuğunu yaptı.

İlk bestesi Nihâvend makamında Aksak usûlündeki:
ıssız geceden ben yine hicrânı düşündüm.
Sensiz geçecek ömr-i perişanı düşünüm.
Beyhûde-i âlâma gark-ı canı düşündüm.
Hep hâke düşen sine-i cânânı düşündüm.
şarkısıdır.

Ali Rıza Bey, bestekâr olduğu kadar da değerli bir sahne sanatkârı idi.

Birinci Cihan Savaşının Mütârekesi sıralarında Musâhibzâde Celâl Bey’in “Macun Hokkası” operetini ayrıca “İstanbul Efendisi” operetinin üçüncü perdesini bestelemiş, ve bu operetlerde bizzat oynadığı Akif ve Karamanlı Bakkal rollerinde büyük başarı göstermişti.

Hayatının son zamanlarında Karagözü Sevenler Cemiyeti nin Başkanı bulunuyordu.

Çok tanınmış şarkılarından biri de şudur

Hüzzâm usûlü:Curcuna
Hasta kalbimde yanan derdi niçin anlamadın.

Seni Leylâ diye sevdimdi siyah gözlü kadın Hıçkıran gönlüme, hüsranıma hiç ağlamadın Seni Leylâ diye sevdimdi siyah gözlü kadın.

1934 yılı Şubat ayında Himâye-i Etfâl Cemiyeti (Çocuk Esirgeme Kurumu) yararına yapılan davet üzerine beş arkadaşı ile birlikte bir kaç konser vermek üzere Balıkesir ve oradan da Edremide gitti.

Edremid konserini verdikten sonra gece yatmak için gittiği Çınarpalas otelindeki odasında (16 Şubat 1934) kalb durmasından vefat etti.

Cenazesi ertesi gün Edremitlilerin göz yaşları arasında Köycük mezarlığına defnedildi.

Besteleri içinde: Benim gönlüm şarhoştur yıldızların altında, Kapıldım gidiyorum bahtınun rüzgarına, Gel gitme kalmasın gözüm yollarda, Seni en nazlı kadınlar bile meftun sanıyor, mısralarıyla başlayan eserleri, tanınmış olanları arasındadır.

Şarkılarından bazıları da plaklara geçmiştir.

Yüze yakın olan eserleri arasında devrin modasına uyarak yaptığı bazı Fokstrot, Tango, Rumba gibi fantazileri ile Macun Hokkası, Fettan Kız, Kayseri Gülleri, Çapkın Süleyman isimli operetleri de bestelemiştir.

Eserlerinde ileriye doğru atılmış kuvvetli adım ve sezişleri olan bu değerleri san’atkâr’ın tam olgun ve verimli çağında ansızın ölümü Türk Mûsikisi için büyük bir kayıp olmuştur.

Eserlerinden Bazıları

Operetler: Macun Hokkası Opereti,
Kayseri Gülleri Opereti, Çapkın Süleyman Opereti, İstanbul Efendisi Opereti.

Marşlar: Harp Marşı, Rumeli Marşı, Tayyareci Marşı, îttihâd-ı Millî Marşı, Hürriyet Marşı, Nişancı Marşı Şarkılar:

  • “Nermin elinle kalbimi yaktın” tŞedd-i Araban Semai).
  • “Benim gönlüm sarhoştur yıldızların altında” Nihavend-Düyek).
  • “Leyi olur ki, hüznün içinde her nefes bir ah olur” (Acem-Kürdî).
  • “Kapıldım gidiyorum bahtınun rüzgârına” (Hicâz-Düyek).
  • “Meleğim, mûterifim…” (Hüzzam).
  • “İnan, inanki ey güzel” (Segâh-Semâi).
  • “Gözlerin nur alır…” (Segâh-Semâî).
  • “Hasta kalbimde yanan derdi niçin anlamadın ” (Segâh-Curcuna).
  • “Kâküllü, yeşil gözlü, beyaz tenli güzelim” fKürdilı Hicazkâr-Düyek).
  • “Yıldızların altında yemin et ki benimsin” (Hüseynî-Curcuna).
  • “Ufuklara yaslanmış yorgun dağlar sıra ile” (Hicâz-Düyek).
  • “Zevk âlemidir, derd-ü ganu anmıyalım” (Karcıgâr-Yurük Aksak).
  • “Sevmişken seni ruhum, sevgini anlatmadım” (Ferahfezâ-Yürük Aksak).
  • “Eminem sılada yas tutar ağlar” (Hiıseyni-Düyek).
  • “Her tel saçı bir ter dudağın değdiği yerdir” (Kürdili Hicazkâr-Curcuna).
  • “Sen durup baktın da biran sanki can verdin bana ” (Acenı-Kürdi-Devrihindi).
  • “.Eğilmez başın gibi gökler bulutlu efem” (Hicâz-Sofyan).
  • “Seni andıkça söylesem de yine” (Hüzzam-Düyek).
  • “Gel gitme kalmasın gözüm yollarda (Segûh-Sofvan).
  • “Gönlümün bülbülü uçtu, gülde mânâ kalmadı” (Seddi-Araban-Devrihindi).

Bestelerinden bir örnek

Nihavend makamı:Vals

Gün olmuyor ki hâtıran dolaşmasın hayalimi Sorarmısın vefasızını merak edip de halimi Geceyle paylaşıp dururken en derin melalimi Sorarmasın vefasızım merak edip de halimi.

Bir yanıt yazın