Kutsal Kabir Kilisesi,Tarihi,Önemi | Tarihi Yapılar |
Kutsal Kabir Kilisesi Nedir Kudüs’te İsa’nın mezarına ve Calvarium tepesine kurulan anıtlar topluluğu.
Romalı Yusuf, Pilatus’dan İsa’yı defnetme iznini aldı; İsa’nın nâşını, çarmıha germe yerine yakın bir bahçede bulunan yeni bir kabre koydu; bu kabir taştan oyulmuştu.
135’e doğru hıristiyanları şehirden uzaklaştırmak isteyen imparator Hadrianus, kabrin ve Golgotha’nın üzerine bir teras yaptırdı; kabir ve Golgotha sonradan bir forumun temel kısmı haline getirildi.
IV.yy.da imparator Constantinus’un annesi Azize Helena bu yerde kazılar yaptırarak Calvarium tepesini ve kabri buldu, imparator o zaman aynı yerde bugünkü şekli meydana getiren birçok anıt inşa ettirmiştir: batıda Diriliş (Anastasis) kilisesi.
Kutsal kabri içine alan ve revaklı bir atrium ile Calvarium tepesine bağlanan daire şeklinde bir yapı; hakikî çarmıhın bulunduğu mağaranın üzerinde büyük loca bunlardandır.
614”te pers kralı Husrev, 1009’da da fatımî sultanı Hakim tarafından tahrip edilen yapı, birçok defa onarılmış ve yeniden düzenlenmiştir.
Haçlılar kutsal yerleri merkezî bir yapıda toplamayı düşündüler.
Kilise korosuna ayrılan kısım galerilidir ve bağlı bulunduğu öteki galerinin güney kavşağı, giriş kısmını meydana getirmektedir.
1808’de çıkan bir yangında daire biçimindeki binayı tahrip etti.
Yunanlılar binayı tekrar inşa ederken Haçlılar kilisesinde değişiklikler yaptılar.
İsa’nın kabri ile Calvarium tepesi ve Çile’nin çeşitli evrelerini hatırlatan birçok küçük küise, binaya dahil edilmiştir.
Roman üslûbundaki giriş (1150-1180) çift kapılı ve yaprak süslemeli kemerlerle donatılmıştır.
Kapıların üzerindeki pencereler de aynı tiptedir.
Bu girişin doğusunda bulunan merdivenle Calvarium tepesine çıkılır.
Batıda «Kutsal Yağ taşı»ndan geçildikten sonra Kutsal kabrin bulunduğu daire biçimindeki binaya gelinir.
1810’dan beri bu kilise ve ondan önceki Melek kilisesi bağımsız bir bina halindedir.
Bu girift yapının öteki ucunda, absidli kilisenin güneyinde bir merdivenle Kutsal Çarmıh (veya Azize Helena) kilisesine inilir; kiliseden mağaraya geçilir.
Katolik Latinler, ortodoks Yunanlılar, Ermeniler ve Kıptîler bu binaları paylaşarak burada dinî törenler yaparlar.