Richard Strauss Kimdir,Hayatı

Richard Strauss Kimdir,Alman bestecisi ve orkestra yöneticisi (Münih 1864-Garmisch-Partenkirchen 1949).

Richard Strauss Hayatı

Ortaokula giderken bir yandan da Tombo ile piyano.

Richard StraussBenno Walter ile keman, F.W. Meyer ile armoni, kontrapunto, füg ve beste, Hans von Bülow ile orkestra yöneticiliği çalıştı.

Bülow’un desteğiyle 1885’te Meiningen orkestrasına yönetici tayin edildi.

1886’da Münih Opera orkestrasının üçüncü yöneticisi oldu, sonra Weimar sarayının kapella yöneticiliği yardımcılığına getirildi (1889).

İlk senfonik eserlerini 1882’de dinlediği ve «geleceğin müziği» diye nitelediği Parsifal’in etkisiyle yazdı.

Festivallerde Tannhauser(1894)ve Parstfal’i (1933-1934) yönetti.

Bundan sonra sırasıyla 1894’te Münih Saray orkestrasının şefi, 1898’de Berlin Saray operasında Weintgartner’in yerine orkestra yöneticisi, 1908’de Berlin Müzik yüksekokulunun genel müdürü, 1917-1920 arasında beste öğıetmeni, 1919-1924 arası, Franz Schalk ile Viyana operasının yöneticisi oldu.

Mısır’a, Yunanistan’a ve İtalya’ya gitti (1891-1893). Avrupa’nın başlıca şehirlerine (Liege, Milano, Moskova, Londra, Paris, Amsterdam v.b.) çağırıldı, buralarda büyük sevgi gösterileriyle karşılandı.

Kendini hemen bütünüyle lirik tiyatroya verdi, ancak hayatının son yıllarında çalgı müziğine döndü.

Bu verimli bestecinin başlıca eserleri arasında senfonik şiirler: Aus Italien (İtalya’dan) [1887]; Don Juan (1889), Macbetlı (1890); Tod und Verklarung (ölüm ve Değişim) > [1890]; Till Eulenspiegel(1895); Also Sprach Zarathustra (Zerdüşt Böyle Dedi) [1896]; Don Kişot (1898); Bir Kahramanın Hayatı (Ein Heldenleben) [1899]; Sinfonia Domestica (1904); Eine Alpen Sinfonie (Alpler Senfonisi) [1915]; lirik eserler: Guntram (1894); Feuersnot (Yangın) [1901]; Salome (1905); Elektra (1908); Rosenkavaller (Güllü Şövalye) [1911]: Arladne Naxos’ta (1912); Gölgesiz Kadın (Die Frau ohne Schatten) [1919]; İntermezzo (1924); Mısırlı Elena (1928); Arabella (1933); Sessiz Kadın (Die Schwagsame Frau) [1935]; Barış Günü (Friedenstag) [1938]; Daphne (1938); Danae’nin Aşkı (1940); Capriccio (1942) yer alır.

Oda müziğinin (sonatlar, dörtlüler, üflemeli çalgılar için sonatinler v.b.) yanı sıra konçertolar, bir fa senfoni. sahne eserleri de (Kibarlık Budalası, Gluck’un İphigenia Tauriste ve Mozart’ın idomeneo operalarının yeni düzenlemeleri, baleler, Fr. Couperin’den bir Divertimento, liedler, koro eserleri v.b.) besteledi.

Berlioz’un Traite d’Orchestration (Orkestralama öğretimi) kitabının gözden geçirilmiş bir baskısını yayımladı.

Kullandığı müzik biçimlerindeki tutarsızlık bakımından barok üsluba yaklaşan Richard Strauss, kültürü sayesinde armonik üslubu olduğu kadar çizgisel üslubu da işledi.

Orkestralaması zengin, güçlü ve şiirlidir. Son eseri Metamorphosis kontrapunto sanatına duyduğu saygıyı belirtir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir