Semah Nedir,Nasıl Yapılır,Tasavvufta Semah
Semah ne demek,Semah nedir din kültürü,Semah nedir alevilikte,Semah ne anlama gelir,Semah ne demek din,Semah ne zaman yapılır,Semah ne zaman başlamıştır,Semah Nedir, Nasıl Yapılır Semah (ar. sem, işitme, duyma’dan). Halk dili. Tasav. ve Folk. Köylü alevilerin cem bezmi adı verilen özel törenlerinde musiki eşliğinde kadın-erkek birlikte yaptıkları bir tür raks, sema.
Tasavvufta Semah
Tasav. ve Folk. Samah, iki veya üç kişinin çaldığı saz (çöğür) eşliğinde oynanır.
Samah sırasında Hatayi, Yemini, Nesimi, Naksani, Katibi, Virani gibi alevi şairlerinin nefesleri okunur.
Raks gözcü babanın işaretiyle başlar, önce miraçlama oynanır.
En yaşlı iki kadın, iki erkek, ayakları çıplak, başlan açık ve bellerine peşkir bağlı olarak Hû hû meydanı Ali’dir diyerek ağırlama oynarlar.
Dedenin önünde eğilirler onun duasından sonra dizini öper ve izniyle yerlerine otururlar.
Bundan sonra sözcü, meydana gelerek gençleri samaha kaldırır.
Birbirinden hoşlanan çiftlerin birlikte samaha kaldırılmasına dikkat edilir.
Gençler, gönüller samahı oynarlar.
Dönme hareketlerinden meydana gelen oyunun sonunda oyuncular dedenin önünde eğilip bu oyunda bir gelenek niteliğinde olan yemeklerini de (son yemek) yedikten sonra diz öperler.
Dedenin hayır duasıyla geri geri giderek eşiğe basmadan cem bezminden ayrılırlar.
Kadınlar samaha en iyi elbiseleriyle katılırlar.
Başları açık, uçlarına paralar, pullar takılmış saçlarını arkaya sarkıtarak oynarlar.
İki, dört, altı, sekiz ve daha çok kişi raksa katılabilir.
Gözcü kimin başına değneğiyle işaret ederse o samaha kalkar.
Samahta yorulan erkekler başka bir erkeğin dizini öperek onu samaha davet eder; kadın ise diğer bir kadının dizini öper (niyaz eder).
Dizi öpülen erkek veya kadın bir mazereti yoksa bu daveti kabul zorundadır.
Çünkü bu davet yüksek bir saygı işaretidir.
Bir kadın, erkeği samaha kaldıracaksa, erkeğin elini öperek onu raksa davet eder.
Samahta el ele tutuşma yoktur.
Raks karşı karşıyadır. Samah edenler, «cem bezmi»nin ortasında açılan boşlukta dolaşarak kural ve konulara göre hareket ederler; «mum»ların yanmakta olduğu yere gelince arkalarını dönüp geçemezler.
Çünkü orası Çerağ tahtı denilen kutsal makamdır.
Oradan, eller göğüste ve boyun eğerek (niyaz ederek) geçildikten sonra serbest hareket edilir.
Nefesi yazanın adının geçtiği «şah beyit» okunurken bir saygı işareti olarak raksedenler oldukları yerde hareketsiz kalır, öteki beyitlere geçilince tekrar oyunlara başlanır.
Alevilikte cem bezmine (muhabbet) karı-koca gitmek şarttır.
Dul erkek ve dul kadınlar yalnız gidebilir, çünkü onlar daha önce karı koca olarak cem törenine girmiştir.
Davet edilmeyenler muhabbete gidemez.
Samahın arguvan samahı, kırklar samahı veya ağır samah, kırat samahı, gönüller samahı, alaçam samahı gibi türleri vardır