Zengüle Makamı,Özellikleri | Kültür,Sanat,Müzik |
Zengüle Makamı Nedir,Zengûle buselik Türk musikisinde birkaç yüzyıllık birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle gerdaniye, türk musikisinde en az beş yüzyıllık bir birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle geveşt.Türk musikisinde en az beş yüzyıllık bir birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle maye,Türk musikisinde en az beş yüzyıllık birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle nevruz,Türk musikisinde en az beş yüzyıllık birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle selmek,Türk musikisinde en az beş yüzyıllık birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûle şehnaz,Türk musikisinde en az altı yüzyıllık birleşik makam. (Bugüne kalmış örneği yoktur.)
Zengûlede buselik, buselik makamının zengûle (sol diyez) perdesindeki şeddi.
Zengûlede çargâh, çargâh makamının zengûle (sol diyez) perdesindeki şeddi.
Zengüle Makamı,en eski makamlardandır. Hicaz ailesindendir.
Hicaz beşlisiyle hicaz dörtlüsünden meydana gelir.
Beşliyle dügâh (fa) perdesinde durur. Güçlü, beşlinin dörtlüyle birleştiği ses olan hüseyni (mi) perdesidir.
Genellikle çıkıcı olmakla birlikte inici ve çıkıcı-inici şekilleri de kullanılmıştır.
Zengîleden bugüne 35 kadar eser kaldı.
Zengûlede buselik, batı müziğinin sol diyez minörüne karşılıktır.
Güçlüsü beşinci derece olan hisar (re diyez) perdesidir.
Donanımda fa, do, sol, re, la olmak üzere 5 diyez (küçük mücennep diyezi) vardır.
Yeden sesi için fa diyez kullanılır. Orta sekizlideki sesleri (pestten tize) şöyledir: zengûle dik kürdî, buselik, hicaz, hisar, hüseynî; gerdaniye (yeden) ve şehnaz.
Zengûlede çargâh’ın güçlüsü, beşinci derece olan hisar (re diyez) perdesidir. Donanımında fa, do, sol, re, la ve mi küçük mücennep diyezleri vardır.
Orta sekizlideki sesleri (pestten tize) şöyledir: zengûle, dik kürdî, buselik, hicaz, hisar, dik acem, mahur ve şehnaz.